Lisätietoja
Olen Jaana-Maija Haapalo ja valmistuin ratkaisukeskeiseksi kuvataideterapeutiksi keväällä 2023. Pohjakoulutukseltani olen erityispedagogi ja minulla on pitkä kokemus lasten ja nuorten parissa työskentelystä. Taustakoulutuksestani löytyvät myös musiikkiterapian ja draamakasvatuksen opintokokonaisuudet.
Olen luonteeltani rauhallinen ja uusista asioista innostuva. Työotteeni rakentuu arvostavasta vuorovaikutuksesta ja toivon ylläpitämisestä. Omassa elämässä inspiroidun musiikista, kuvataiteesta, läheisistä ihmisistä ja kauniista asioista ympärilläni. Pidän ratkaisukeskeistä terapiasuuntausta toimivana ja toiveikkaana lähestymistapana.
Ratkaisukeskseisen taideterapian avulla voidaan käsitellä mitä tahansa elämän haastetta ja kirkastaa omia tavoitteita. Se soveltuu hyvin kaikenikäisille ihmisille. Ratkaisukeskeisessä taideterapiassa pohditaan omia voimavaroja ja vahvistetaan arjen selviytymiskeinoja. Lähtökohtaisesti vahvistetaan sitä, mikä kannattelee omien arvojen mukaisen arjen sujumista. Menetelmän mukaan tulevaisuuden avaimet rakentuvat tämän päivän valinnoista. Menneisyys auttaa ymmärtämään omia reagoimistapoja, mutta se ei määritä tulevaisuutta. Hyvät pienetkin askeleet voivat kääntää elämän suuntaa. Ratkaisukeskeisen terapian avulla voidaan lisätä elämäntilanteesta riippumatta merkityksellisyyden ja toivon kokemusta. Hankalissakin tilanteissa voi löytyä uusia näkökulmia ja vaihtoehtoja.
Kuvataideterapiassa kuvan rooli on olla käsiteltävän asian väline. Menetelmä ei edellytä piirustustaitoa tai erityistä taiteellisuutta. Kuva voi olla nopeasti piirretty sarjakuva tikku-ukoista, lehti- tai valokuva tai sitten se voi olla taidevälineillä maalattu työ. Oleellista on, että se tuo näkyväksi omia ajatuksia ja antaa mahdollisuuksia uusiin oivalluksiin. Visuaaliset kuvat toimivat loistavasti mielikuvien tulkkeina. Kuvien tulkinnat ja omistajuus ovat aina asiakkaan omia.
Tarjoan myös erityispedagogiikan konsultaatiota oppimisen haasteissa. Oppiminen ja opinnoissa edistyminen kaipaavat joskus lisätukea. Vuosien kokemus oppimisen esteiden purkamisessa on opettanut minut kohtaamaan monenlaisia oppijoita. Oma oppimishistoria saattaa kaivata uudelleenmäärittelyä opintojen etenemiseksi. Oman oppimistyylin löytäminen aikuisena voi avata aivan uusia mahdollisuuksia. Joskus opintojen eteneminen voi kaivata keinoja keskittymiseen tai opiskelua tukevien rutiinien löytymiseen.
Alkavista ryhmistä ja niiden teemoista ilmoitan erikseen. Ryhmässä voi olla 4-6 henkilöä ja teeman käsittelyn lisäksi ryhmä voi tarjota tärkeää vertaistukea.
Kuvataideterapia tai oppimisen tuki eivät edellytä lääkärin lähetettä eivätkä ne kuulu Kela-korvattaviin kuntoutuksiin. Terapiasta ei tehdä kirjauksia.